QUADRE COMPARATIU
HERÀCLIT I PARMÈNIDES
Al llarg de tota la història del pensament, sovint s’han repetit dues concepcions del
món antagòniques i enfrontades: com si, inevitablement, hi hagués dos models dominants de
reflexió filosòfica.
Heràclit i Parmènides són els fundadors d’aquestes dues arquetípiques visions del
món.
|
HERÀCLIT
|
PARMÈNIDES
|
PUNTS COMUNS
|
Els
dos pensadors adquireixen una nova forma de pensar i d’entendre la realitat. Deixen
a un costat el principi material de la naturalesa, també conegut com a arkhé i es centren en la seva unitat conceptual.
Enfoquen la seva línea de pensament cap a la unitat conceptual perquè aquesta
és la que pot descobrir el pensament, conegut en aquella època com a logos. Coincideixen en l’aspecte que
el logos es manté ocult, cobert per
l’aparença. Per últim, parlen de la realitat exposant una divisió clara, una
realitat aparent que es percep a través dels sentits i una altra realitat
autèntica que cal descobrir a través de la raó.
|
|
IMATGE DE LA REALITAT
|
Pensa
que el moviment constant és comú en tots els éssers, tot flueix. Per tant. Es
centra més en la percepció de la naturalesa.
|
Per
Parmènides en canvi, hi ha una cosa essencial que només pot tractar la raó.
Allò que es refereix és al fet d’existir, a l’ésser.
|
PRIMER PRINCIPI DE LA NATURA
|
La
natura és un canvi continu. El seu arkhé
és el foc.
|
La
natura és estàtica, és immòbil.
|
COM CONEIXEM LA REALITAT?
|
A través del sentits.
|
Mitjançant
la raó, no defensa el coneixement a través dels sentits per la falta de
fiabilitat.
|
ÉS POSSIBLE I LÒGIC EL CANVI?
|
És
possible el canvi. Afirma que la natura està ordenada pel logos. Diu que és possible descobrir
la norma que provoca els canvis (es refereix al logos).
|
En la
seva línea de pensament no hi ha la possibilitat del canvi. Diu que les coses
no ésser o no ésser. Per ell el canvi és en contraris i com l’ésser no es pot
convertir en no ésser no existeix el canvi.
|
ELS PLURALISTES
Empèdocles, Anaxàgores i els atomistes Leucip i Demòcrit protagonitzen el
primer intent de conciliació. No es queden amb el seu punt de vista particular, sinó que
pretenen sumar perspectives. Consideren la realitat formada per diversos elements que, moguts per
alguna força o principi, s’uneixen o disgreguen formant els éssers concrets.
PUNTS COMUNS: Afirmen que l’existent no ha pas sorgit d’un sol i únic principi (tal com defensaven els seus
predecessors), sinó de diferents elements primogenis, d’una pluralitat d’elements
originals, d’aquí el nom de “pluralistes”. Per altra banda, asseguren qur els canvis que observem són combinacions i recombinacions dels elements
primogenis, no transformacions d’aquests. Per tant, no hi ha pas del no-ésser a l’ésser
ni a l’inrevés.
DISCREPÀNCIES: Els diferents pensadors no estaven d'acord en alguns aspectes de la línea de pensament dels altres filòsofs i tenien arguments diferents referents a temes realcionats amb la realitat i el principi de la natura. Hempèdocles per exemple, deia que el principi de la natura és una combinació de quatre elements: l'aigua, la terra, el foc i l'aire. En canvi, Anaxàgores afirmava que la formació de la realitat es realitza a través d'unes petites llavors que contenen una part minúscula de tot allò existent. Quan aquestes llavors s'ajunten, fan néixer coses, quan es separen, això provoca la seva mort. Per últim els Atomistes defensen que la realitat està formada per àtoms i l'espai per on aquests es mouen.
Una altra diferència que es pot trobar en la línia de pensament d'aquests filòsofs està en la forma de definir la realitat. Hempèdocles i Anaxàgores descriuen una realitat ordenada. Punt de vista contrari a l'afirmació dels atomistes que parlen d'una realitat caòtica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada