EL MITE DEL CARRO ALAT
El mite del carro alat consisteix en la comparació de l'ànima humana amb un carro alat. Aquest mite l'utilitza Plató per explicar l'ànima d'una manera més fàcil i comprensible. El carro està constituït per dos cavalls, un negre i un blanc i l'auriga. L'auriga condueix el carro el qual el tiren els dos cavalls. Per una banda tenim el cavall blanc, que representa la bellesa i la bondat. Aquest, simbolitza les tendències positives de l'home, les passions nobles com la ira, el coratge i l'esperança. S'acostuma a anomenar part irascible de l'ànima i està localitzada al pit. Per una altra banda el cavall negre representa allò lleig i dolent. Simbolitza les tendències negatives de l'home, els desitjos més baixos, l'instint de conservació, la sexualitat. S'acostuma a anomenar part concupiscible de l'home i està localitzada al ventre. Finalment, trobem l'auriga que simbolitza la part intel·lectual de l'home o pensament i s'acostuma a anomenar part racional i està localitzada al cap.
L'ànima que és representada en el mite del carro alat representa que viu i en mou en el món de les idees, aquest és el seu lloc i el que es podria considerar casa seva. Si l'auriga controla la parella de cavalls, ho podrà fer gràcies al poder de les ales, d'enlairar-se i gaudir de la contemplació de les idees. En el cas que l'ordre dels cavalls s'alteri serà molt difícil contemplar el món de les idees i no controlarà la conducció del carro.
Quan hi ha una falta de domini de la parella de cavalls fa que es perdi l'equilibri i l'ànima, conseqüentment, perd les ales i cau al món material, al món sensible. Allà, s'agafa a una cosa sòlida, en un cos. Aquesta ànima caiguda, sense ales i empresonada en un cos terrestre, es troba estranya i fora del seu element. Plató, remarca en l'explicació del mite del carro alat, l'amnèsia de l'ànima de les idees del món intel·ligible a causa del cop patit al caure al món sensible. A vegades, l'ànima pot recordar i recuperar coneixements que tenia en el món de les idees i per tant el cos és la connexió dels dos mons paral·lels, el món sensible i el món intel·ligible.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada