EXÀMEN DE SELECTIVITAT
OPCIÓ A
Ara acabem
la investigació que hem començat en la creença que si provàvem de veure la
justícia en qualsevol cosa més gran que la tingui en si, aleshores veurem més
fàcilment què és en un individu concret. I aquesta cosa més gran ens
semblà que era la ciutat, i vet aquí que l’hem edificada amb la màxima
excel·lència possible, perquè sabem bé que la justícia es troba en una ciutat
bona.
Doncs, el
que allà hem vist, traslladem-ho a l’individu. [...]
—Ara bé
—vaig fer—, quan d’una cosa en prediquem que és el mateix que una altra, tant
se val que sigui més gran o més petita, entenem que li és semblant o que li és
dissemblant en allò en què tal cosa es predica?
—Semblant
—va dir ell.
—Doncs
l’home just no diferirà en res de la ciutat justa en allò que és la forma
essencial de la justícia, sinó que li serà igual.
—Igual —va
dir ell.
—I
tanmateix la ciutat ens sembla certament justa perquè dins d’aquesta hi havia
tres llinatges de naturaleses que feien cadascuna la seva comesa: i ens semblà
temperada, coratjosa i prudent per altres determinades condicions i
qualitats d’aquests mateixos llinatges.
—És
veritat —va dir.
—Doncs,
bon amic, considerarem que l’individu que tingui aquests mateixos elements a la
seva ànima es mereixerà amb raó els mateixos qualificatius que la ciutat quan
aquests elements tinguin les mateixes condicions que les d’aquella.
—És
totalment indiscutible —va dir.
Plató. La
República, llibre IV
1. Expliqueu
breument (entre seixanta i cent paraules) les idees principals del text i com
hi apareixen relacionades.
Per poder
trobar la justícia individual primer hem d’observar allò que és més gran,
en aquest cas correspon a la ciutat per després recórrer a la justícia de
l’individu. D’altra banda, argumenta que una ciutat és justa quan cadascú fa
allò que li correspon per naturalesa (principi de l’especialització). Depenent
de les qualitats d’un individu s’adequaran per una tasca o per una altre que
els pertoca per justícia. Per últim, la justícia de l’individu, està
relacionada amb la realització d’allò que correspon a través dels elements que
conformen la seva ànima, com ho fan els tres tipus d’homes en la polis.
2. Expliqueu breument (entre cinc i quinze
paraules en cada cas) el significat que tenen en el text els mots següents:
·
«llinatges»: classes
o grups socials de la ciutat, fent referència als governants, productors i
guerrers.
·
«temperada»: persona que domina
adequadament.
Classes socials d'una ciutat |
3. Expliqueu el sentit i la justificació,
segons Plató, de la frase següent del text: «l’home just no diferirà en res de
la ciutat justa en allò que és la forma essencial de la justícia, sinó que li
serà igual». (En la resposta, us heu de referir als aspectes del pensament de
Plató que siguin pertinents, encara que no apareguin explícitament en el text.)
Perquè una
ciutat sigui justa, s’estableix la necessitat que cadascú es dediqui a aquella
cosa que li pertoca i que dugui a terme la funció establerta per naturalesa.
Plató, a l’hora de parlar de diferents tipus d’individus en una mateixa ciutat
en diferencia tres. La classificació segueix el criteri de trobar quina és la
part de l’ànima predominant i per conseqüència quina funció és la més adequada
per cada persona. Les tres classes socials de la polis són els governants
(formada pels homes més prudents i savis), els guardians (els dotats de
valentia) i els productors (destaquen per la temprança). Perquè tot funcioni,
les tres parts de l’ànima ha de saber conviure.
A partir
de la classificació dels membres d’una polis es pot passar a trobar la justícia
en l’individu, en un mateix. Com diu Plató, allò què es diu d’una cosa que és
la mateixa que una altra, ja sigui més gran o més petita, s’entén que és
semblant. Per tant, l’home just no serà diferent de la ciutat justa. La ciutat
com l’ànima es divideix en tres parts, la part racional, la irascible i la
concupiscible. Es pot arribar a la conclusió que un individu serà just quan la
part racional de l’ànima domini per sobre de les altres (com passaria en una
ciutat que és el governant o el filòsof qui domina a la resta de classe).
4. Compareu la concepció de Plató sobre el
paper de la raó en el coneixement amb la concepció sobre aquesta mateixa
qüestió d’un altre autor/a destacat de la història de la filosofia occidental.
La teoria
del coneixement de Plató es basa en com podem obtenir les idees. Deixa clar que
aquestes idees no poden haver sigut obtingudes pels sentits corporals ni per
cap experiència, fent servir l’argument de com podríem dirigir una investigació
cap alguna cosa si no coneguéssim ja prèviament, encara que de manera
imprecisa. Per tant aquest filòsof d’Atenes es centra en l’adquisició del coneixement
a través de la raó.
En canvi
els sofistes, defensen una línia de pensament totalment contrària a la de
Plató, basada en el relativisme i en el no creure en un coneixement veritable.
Aquest grup de filòsofs feien servir la raó dins la retòrica on raonaven
qualsevol punt de vista que els hi fos positiu ja que no hi havia un
coneixement veritable.
Plató
afirmava l’existència de dos món paral·lels, un de sensible i un altre d’intel·ligible.
També, deixava clar que hi havia nivells de coneixement (opinió, creença,
ciència i dialèctica). Els dos primers nivells es basaven en els sentits (món
sensible) i els posteriors a la opinió i la ciència eren adquirits a través de
la raó (món intel·ligible).
Es pot
concloure que Plató utilitza la dialèctica per aproximar-se al coneixement
veritable en el món intel·ligible a través de la dialèctica. D’altra banda els
sofistes defensaven la retòrica i la oratòria per defensar tots els arguments tot
i que aquests no siguin certs.
5. Expliqueu si esteu d’acord o en desacord
amb l’afirmació següent: «És més important que una societat garanteixi la
seguretat i els béns materials que calen per a sobreviure a cadascun dels seus
membres, que no pas que els garanteixi la llibertat.» Responeu d’una manera
raonada.
En el meu
punt de vista, crec que la garantia de tenir la seguretat i els béns necessaris
per a sobreviure és més important que la llibertat. En cap cas, tinc la
intenció de donar a entendre que la llibertat no sigui essencial per a la
societat però puc assegurar que si no es té allò que es considera necessari per
viure i un es mor, de res li servirà ser lliure. Per tant, aquí es passa al
debat de si és millor la vida encara que existeixi una repressió o la mort i en
el meu cas tinc una clara preferència a subsistir en unes males condicions.
A més, la total
llibertat dels individus podria comportar problemes socials ja que no s’hauria
de respondre a lleis ni drets per la proposta que et garanteix fer el que
vulguis. Plató, afirmava que l’individu no pot ser lliure de decidir què fer
sinó que s’ha de dedicar a allò que li pertoca, allò predeterminat. Jo no estic
totalment d’acord amb aquesta afirmació però si que trobo certa quan aquest
filòsof esmenta la falta de justícia quan un individu deixa de fer la seva
funció. Amb la llibertat, la societat podria passar a ser caòtica.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada